tisdag 28 oktober 2008

anatomi...HUDEN

tänknte ni skulle få ta del av vad jag pysslat med under denna kväll. läs och njut.

subcutis, dermis och epidermis.
(underhuden, läderhuden och överhuden.)

subcutis innehåller lippocyter (fettceller). Dessa lippocyter hålls på plats av bindväv. Lippocyternas specialare är att lagra fett, ett riktigt partytrick. Då fylls dom alltså med fett och växer och bli större. Men när det inte finns så mkt fett att lagra så krymper lippocyterna ihop.
Huden (som ligger ovanpå) följer hela tiden med, tänjs eller dras ihop, när lippocyterna ökar eller minskar i omfång.
Men lippocyterna kan inte eller ska inte bara lagra fett utan även:
  • skydda mot kyla
  • skydda mot trauman (o shit)
  • och fungera som näringsreserv.

inte illa.

så detta kan jag om subcutis.

sen finns det ju lagret DERMIS (läderhuden på grekiska) heter även CORIUM (på latin) och detta dermis består i sin tur av tre olika lager:

  • Stratum papillare- det är det översta skiktet som gränsar till stratum basale ( mer om det kan vi läsa om när jag kommer till Epidermis (överhuden) Stratum papillare är rikt på kapillärnär, nervändorgan och elastiskbindväv.
  • Stratum reticulare- det reticulära skiktet som innehåller svettkörtlar, folliklar(hårsäckar), små blod och lymfkärl och nervbanor.
  • coriumpapillen- som är hårets ursprung i hårsäcken.

och inte nog med det. Dermis har även olika celltyper.

  • Fibrocyter- som är långa platta celler som producerar fibertrådar
  • Histiocyter/makrofager (jo, för dom tyckte att det var skit smartoch jätte roligt att använda ännu flera krångliga ord SOM ATT DET INTE REDAN VAR TILLRÄCKLIGT) - histocyterna eller om vi ska säga makrofagerna kallas även "ätarceller". Dessa histocyter/makrofagerna bildas i benmärgen och deras uppgift är att fagocytera (jag skojar inte, sjukt mkt knäppa krångliga och helt obegripligt svåra ord, fast vet ni. JAG KAN DOM, snart) fagocytera innebär typ städa. När en histocyt/makrofag fabocyterar så "städar" den bort främmande ämnen.
  • Mastcell- kallas "varningscell" och den ska producera och ge ifrån sig heparin (som motverkar blodkoagulation) och histamin (som vidgar blodkärlen)

och gissa vad, Dermis har en grundsubstans också, med ännu krångligare ord. inte helt otippat dock.

  • mucopolysaccarider (det ni!)- som är grundsubstansen i kollagen och elastin ( som ger huden dess elasticitet)
  • dermatansulfat- som är en sorts mucopolysaccarid (vafan, räcker det inte med en sån där mucco, liksom)
  • hyaluronsyra - som är uppbyggt av sockerarter och den häran syrans uppgift är att binda vatten, återfukta huden och ge den volym.

det här är bara början.

och det är fasen inte klokt. Jag kan iofs nästan allt detta utantill som jag skrivit om, men detta är ju bara yttepyttelite av allt vi ska kunna från häftet om huden. Vi ska ju kunna ALLT. usch men det kommer nog gå galant det här. (shår bejkon) Man skulle ju kunna tro att det är doktor man ska bli..

iallfall. detta har jag ägnat en del av kvällen till. Sen har jag tvättat den stora mängd jag hade.

tyckte det började bli lite klent på underkläder, tänkte att det kanske var dags att handla sig ett par eller två nya. Men insåg att det hela hängde på att jag borde kanske tvätta lite oftare, för när jag lastat upp allt från tvättstugan och skulle lägga in i lådan så var det inte mindre än 28 st trosor, som knappt fick plats.

det är ju iofs är bra att jag är noga med hygienen och byter trosor varje dag liksom. haha. (man får se det bra i det hela:))

nu ska jag lägga mig och läsa lite i "huden-häftet". sen är det natti.

sovgott.

/dr. Hägglöf.

1 kommentar:

Anonym sa...

Gå och lägg dig!!!!!!!!! Hoppas det går bra imorgon. NattiNatti! Pusss