måndag 28 mars 2011

När lillan kom till jorden.

Kan börja med fredag den 18 Mars.
Jag jobbade sista dagen och kände mig lite halvskum. Det var svårt att sätta fingret på vad det var, mer än att kroppen kändes annorlunda. Det var jobbigare och tyngre. Både kroppsligt och psykiskt på nått vis.
Jag såg verkligen framemot att vara ledig ett tag innan Fröt skulle komma till oss.
Semesterdagarna och omplanering av schemat, allt var klart och nu skulle jag bara hem och vila.

Lördag den 19 mars.
Peter for iväg på stövarklubbs möte i sollefteå.
Jag gjorde inget särskilt.
Var himla täppt i näsan och kände mig lite hängig.
Hanna kom hit en sväng, vi bakade kakor och färgade Hannas kaluffs!
Surrade om att snart var det nära och jag sa även till henne att jag kände mig lite annorlunda.
svullen i ansiktet också..
På kvällen/natten när jag gick och kissa så tyckte jag att det var lite väl slemmigt på papperet och anade att slemmproppen hade gått eller i allafall börjat gå. Men det kan den ju göra redan veckor innan det drar igång.

Söndag den 20 Mars
Peter klev upp och for och anglade kl 4 på morgonen. När de var på väg hem så fick jag inte tag på Peter, för hans mobil låg i jackan i baksätet. Jag blev tokig och tänkte att tänk om det vore på G nu..
När han kom hem så meddelade jag såklart det till honom, att han frånochmed nu får klistra fast mobilen i näven.
Han tog det lite lätt och tyckte att lugn lugn, det är ju ett tag kvar.
Jag knäppte v.37+0 bilden och gick och la oss.
kl 02.15 hoppade jag upp för att kissa, påväg till toan kände jag att det rann nått efter benen på mig.
Det var lite rosafärgat och jag tänkte direkt på att det var väl nått i sammanhang med slemproppen.
La en binda i trosan för att kunna hålla koll på vad det var för nått som kom ut.
Gick in till Peter och sa att nått rinner och det kan vara vatten.
Han mummlade nått och fortsatte att sova.
Jag värmde vetevärmaren för att lindra "mensvärken" som kröp sig på.
Jag låg ett tag och försökte sova, men det gick verkligen inte.
Värken började bli med påtaglig och jag satte mig vid datorn, googlade lite på hur förlossningar startade och insåg då att det var nog det som började hända oss.
Gick in på varktimer.se och klockade mensvärken som blivit lite mer intensiv.
4 minuter mellan värkar som höll i sig ca. 45sek-1 min.
In till Peter som fortsatte att sova och sa att nu ringer jag upp till förlossningen, för det fortsätter att sippra vatten och nu värker det i intervaller..
Fick prata med en Gunnel som tyckte vi skulle åka upp.
Vi packade ihop det sista till bb-väskan och ringde jourhavande hundvakt, som befann sig i härnösand. Så farbror Jonke fick rycka in.
Skjutsade hunden till Granlo och sedan for vi till bb.

Nu kändes värkarna mer och mer.
Fick gå in via akuten och kl 04:40 blev vi inskrivna.
Gunnel konstaterade att det var vatten som gått och att jag var öppen en centimeter.
Värkarna kom var 3dje minut men var inte så farliga ännu, kunde fortfarande prata samtidigt.
Vi fick gå in till ett uppehålls/tvrum. Jag drack nyponsoppa och vi tänkte kolla på tv.
Tji fick vi. Värkarna drog igång rätt rejält och kl05:45 fick Peter fick gå och hämta ett ståbord, innan jag fick det stod jag på alla fyra i soffan, låg på sidan, vankade av och an. Men allra bäst funkade det stående, för då kunde jag vagga och stampa lite med fötterna.
Kl närmade sig 7 och dagspersonalen skulle komma.
Här bestämmer jag att jag vill bada så fort det går.
07:25 blir jag undersökt av Anna-Carin Herkules som blir vår barnmorska genom hela förlossning.
Jag har då öppnat mig till 3cm.
Annacarin säger att om det fortsätter så här fort så kommer jag inte hinna få någon eda om jag tänker bada.
Så då skippade jag badet.

Jag stod fortfarande upp med värkarna började bli mer och mer intensiva.
kl. 07:45 presenteras jag för lustgasen och den sitter klistrad i handen genom hela förlossningen sedan.
Jag som vart orolig att jag skulle må dåligt av den.

kl 8 sätter de en skalpelektrod på lillstumpan.

kl.08:35 har jag täta värkar som gör galet ont, min högra höft håller på att ta död på mig och jag bestämmer att nu är det dags att få eda.

kl. 08:50 lägger dom edan, och under tiden så får jag en annorlunda känsla med värkarna. Det trycker på och det känns som om jag ska bajsa på mig.
de undersöker och jag var nu öppen 9 cm.
Det gick rätt fort det där med öppning, inte så konstigt att det gjorde så ont!
När de la edan så kände jag inget alls, trodde att de hade lurat mig.

Här är det ett tomrum när jag bara tar värk på värk, och kl 11.13 ställer jag mig på knä i sängen för att hjälpa lillstumpan att tränga ner snabbare. Men min höft säger ifrån rejält.
Ligger på sidan med benet i en ställning för att få avlastning på höften men flyttar sedan över till gynställning.
Krystkänslan finns där ibland och jag har svårt att veta när jag ska hjälpa kroppen på traven med att krysta.

kl. 11.39 kopplas värkstimulerande dropp för att jag ska "hitta" krystningarna lättare.

kl. 11:47 krystar jag aktivt och 12:12 kommer lillan ut.
Hon föds fram med vänster hand på kinden.

Jag sprack lite lite och fick sy nått stygn.


Så den 21 Mars (på min kusins födelsedag) kom lillan ut. 2veckor och 6 dagar för tidigt.

2738g och 47 cm lång.


Inga kommentarer: