onsdag 9 december 2009

arbetslös.

Det är inte lätt kan jag lova!

Jag får ingen hjälp av akassan, för att jag gick en utbildning som blev förlängd några dagar och blev då alltså längre än ett år.. och jag är under 25
(läs mer i ett gammalt inlägg om hur et ligger till med akassan..)
Jag får heller inte vara med i ungdomsgaranti gruppen, på arbetsförmedlingen, för att då måste jag vara inskriven som arbetslös i tre månader (januari).
Och soc kan inte ge mig något ekonomisktbirag för att jag bor med P.

Idag kallades jag på möte ang ungdomsgarantin. Klockan tio skulle det börja och klockan tio i tio planterade jag röven på en av stolarna i "draken". Kvart över drog det i gång, och fröken/fru Möller som höll i det hela började med att säga:
- Ni som jobbar som timvikarier 8h/veckan eller 32h/månaden får inte vara inskrivna i ungdomsgarantin.


VA???????
Alltså skulle det vara bättre ifall jag inte jobbade alls.
En annan tjej som var minst lika förbaskad som jag frågade hur man skulle göra för att få hjälp men en praktikplats, och gissa vad?
DÅ MÅSTE MAN VARA INSKRIVEN I UNGDOMSGARANTIN!
men om man då jobbar de få timmar man kan för att försöka ta sig in på arbetsmarknaden.. men det inte funkar tillräckligt, pengarna räcker inte till...hur ska man göra då?
sluta jobba för att få vara med i u.garantin? eller hoppas på att det ska lösa sig ändå?!
jag blir inte klok på alla dessa regler och bestämmelser.
Så.. jag får alltså inte vara med i någon grupp och jag får definitivt ingen hjälp med att försöka hålla näsan ovan vattenytan...
Allt detta strul har snart gjort mig både blind, döv och stum.

det är inte roligt längre


Inga kommentarer: