måndag 26 oktober 2009

kropp och sånt.

Jag har alltid vart smal, lång och smal.
Jag är 172.5 cm lång, väger mellan 52-54 kg. Har ett bmi under det normala (en siffra, ett snäpp, under det normala) och kallas underviktig)
Men så har det alltid vart, så det är inget konstigt.

När mamma tog mig till doktorn för hosta när jag var liten så frågade läkaren när han satt med stetoskopet mot min rygg, om jag inte fick någon mat av mamma. Jag var ju så smal så att ryggraden stack ut. Men så är den fortfarande och kommer nog alltid att vara.

utan att folk egentligen menar något illa så säger de: Men herregud, äter du ingenting männ`ska? Ta en bulle till du, du som är så smal. Men inte behöver du träna heller, du som är så mager.

Jag äter, frukost lunch och middag. Och därimellan trycker jag i mig både det ena och det andra.
Jag älskar go`saker, men jag vill inte ha en bulle till, jag kommer inte bli större av att äta bullar, jag kommer att få en extra finne i pannan istället.
Jag tränar absolut inte för att gå ner i vikt, utan istället för att gå upp i vikt och samtidigt för att må bättre och hålla mig frisk.

Folk som jag inte ens känner kan kommentera min kropp och vikt, utan att de ens vet min bakgrund, jag kanske har en sjukdom? jag kanske har varit jätte sjuk, har fel på hormoner eller liknande?!

För inte längesedan var jag påväg ur en badtunna fylld med rätt kurviga tjejer och en kläcker ur sig: och här har vi nog världens smalaste tjej.
?????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
chockad som jag blev och generad som jag var när nästan allas blickar vändes åt mitt håll, så fick jag inte fram ett enda smart ord. skulle aldrig kunna tänka mig att någon skulle kunna säga:
"Och här har vi världens mest hängiga tuttar, byn största fötter, norrlands snedaste näsa, stans fetaste röv" eller va tusan vad som helst.

Och nu när jag ändå är igång så kan jag lika gärna beklaga mig över en gammal dove reklam som fanns i skvaller tidningar förut: det var en bild på kvinnor, olika hudfärger (bra) olika frisyrer och hårfärger (bra) och alla kvar kurviga och texten löd: För RIKTIGA kvinnor.
Men vadå?! Är man ingen riktig kvinna om man inte har fått en bred rumpa och bulliga fylliga tuttar?!

Självklart vet jag att "idealet" är att vara smal. JAG VET! Men det är verkligen inte roligt att hela tiden få höra att man är smal, vad vet andra om hur jag känner över min kropp??!!

Det är ju en sak och säga, vad gör du för att hålla dig sådär slank, du som har turen att vara naturligt smal behöver ju inte tänka på att hoppa bullen till kaffet.
istället för att säga: Du som är så smal: ta en bulle.

Nu låter det som om jag har världens komplex över min kropp.
Jag har vant mig, jag ser ut såhär och förmodligen kommer jag att se ut såhär länge till.
jag har inga problem med att visa mig i badkläder eller liknande. Men jag kanske undviker att sitta med krokig rygg för att inte flascha min dinosarierygg, kanske inte lägger mig på rygg eller på sidan och slappnar av för då blir mina mount everest höftben extra framträdande.
Precis som andra kanske undviker kläder, positioner, vinklar eller liknande för att minska chansen att något som de inte gillar ska bli extra framträdande.

jag undviker tex även att bli fotad snett från höger, för när jag sneglar åt höger så skelar jag med mitt vänstra öga, och det tycker jag ser rent förjävligt ut.

Och varför jag skriver om detta vet jag egentligen inte. Kan tänkas att det kan ha att göra med att jag vägde mig i går. Jag har inte vägt mig på hur länge som helst. Och jag hade nog hoppats på att den skulle visa lite mer än vad jag kunde minnas sist. Men inte. Den visade mindre.
stor fet jävla suck.
--------------------------------------------------------------------------

4 kommentarer:

Bella sa...

Jag tycker iaf att du är jättefin Malin. Det har jag alltid tyckt!
Folk förstår inte att kommentarer om att vara smal kan vara minst lika sårande som kommentarer om att vara tjock.
En tjock människa kan ju oftast välja om den vill se ut så eller om den ska ge sig faan på att bli smalare och faktiskt skippa eftermiddagsfikat. En naturligt smal människa kan inte bli kraftigare "lika lätt" hur mycket den än vill.
Som sagt, jag tycker att du är jättefin!
Kram

peter sa...

Jag älskar dig för den du är och älskar din kropp hjärtat!
Puss! :)

Ella! sa...

Men Malin! Du är ju en toppsnäcka, du är fin som du är. Det finns dagar då jag också vill KRÄMA ur mig alla mina tankar om vad på min kropp som är fel, hur jag känner mig äcklad över mig själv och hur jag känner mig när den person jag älskar tar på mig på "fel ställe". ALLA tjejer/kvinnor har komplex, det spelar nog ingen roll hur vi än blir skapta så klagar vi iallafall! Aldrig nöjda, avundsjuka och skulle vilja ändra på så mycket. Det viktiga är inte hur man ser ut, det viktiga är hur man för sig, hur man mår innuti den där smala/tjocka kroppen! Jag mår bra när du mår bra, jag mår lika "dåligt" som du för min kropp, fastän vi är så olika på utsidan! Du är så fin och skit i den där badtunnankommentaren! Kommer det nått nytt så ge tillbaka så folk kanske tänker sig för nästa gång!! Vafan!?

Nu ska jag ge Rocky mat. =) Vi hörs hjärtat! Puss!

Fia-svart sa...

Men malin, du är snyggast i världen! Du är jättefin och du skulle vara snygg hur du än såg ut för du har världens finaste personlighet och är hur rolig och underbar som helst!