onsdag 24 februari 2010

SJUKHUS

Inget roligt ställe att vara på alls.. men så illa tvunget idag...

Har haft ont i magen tre dagar...och trott att kan vara lite bakismage sedan helgen (firade Sara sim fyllde 25 ju), gasig och jävlig.

Det har liksom kommit och gått i stooooora vågor och småååå vågor sedan i måndags. Men allra värst var det i natt då jag vaknade av att jag låg och liksom drog efter andan för jag hade sådan värk i magen, inte nu-måste-jag-skita-akut-ont-i-magen-ont utan mer nu-jävlar-är nått-fel-på-magen-ont.
Jag gick som en ostkrok in till toan och trodde att antingen kommer jag bli fruktansvärt magsjuk eller så kommer jag helt enkelt måsta åka in på akuten..
Jag var nog 1 "våg-smärta" från att skrika på P att vi måste på sjukan.. Men just som jag trodde att jag inte skulle klara mer så lugnade det sig och jag vågade ta mig från toan och tillbaka till sängen, lagom sliten sådär halv 4 på morgonen/natten..
Tack vare älsklingens varma trygga famn och lugna andetag så somnade jag om och vaknade trots allt med en hyffsad mage. Inga kramper utan bara lite sådär konstigt gasig som jag kännt mig några dagar.

I väg på jobbet men kände att det var nå knepigt ändå, det stramade och kändes otroligt obekvämt när jag rätade på mig, gick alldeles böjd med ryggen för att liksom dra ihop magen..och på så vis ge mer plats åt det som kändes som gaser eller nå liknande.

Påväg till jobbet så pratade jag med mamma, momma och mosterC (som tydligen hade haft liknande smärtor någon gång) och alla tre tyckte jag skulle ta mig upp på Vc för säkerhetsskull.
Ringde till sjukvårdsrådgivningen och hon tyckte efter mina beskrivningar att det lät som nått med äggstock, äggledare eller livmoder, kanske utomhavandekvedskap.

-------------Här börjar jag googla runt som en tok på mina symptom---- (och finner en massa mer och mindre skrämmande förklaringar, inflammationer, infektioner, obotliga kroniska sjukdomar, graviditet m.m)

Och hon i luren från sjukvårdsrådgivningen tyckte jag skulle åkt upp akut i natt, men nu iallafall ringa och få komma upp på vårdcentralen. Ringer då upp Vc och får ett otrevligt och spydigt bemötande,
-jag förklarar vad som är mitt problem
-tanten svarar att det inte finns någon möjlighet att komma idag för det var fullt.
-jag säger att jag har ju väldigt ont och damen från sjukv.r. tyckte det lät som antingen äggstock/ledare infektion, livmoderinfektion eller utomhavandekvedskap,
-Ja, men så allvarligt tror jag inte att det är..
-nä, kanske inte, men det är kanske lika bra att kolla upp det, för jag har ju ont, och det känns ju så konstigt. (börjar känna efter, kanske jag bara överdriver, kanske inte har så ont?!ändå?!)
-Men har du så ont får du väl åka på akuten, men do har ju inte heller tid med sånthär så dom skickar dig säkerligen bara tillbaka hit och vi har ju som sagt inte tid idag. Det är bättre att du bokar en tid i morgon och då få en remiss till sjukhuset ifall det nu skulle behövas..
-(nu är jag jätte osäker på hur jag ska göra och är lite uppskrämd av mina google sökningar..)
Tackar för mig och ringer till P.

Han säger åk upp på akuten. Mamma, pappa och momma säger lika..
så jag åkte upp, kunde fortfarande inte räta upp mig helt.. men kände mig liksom på nått vis lite skamsen när jag klev in på akuten, som om jag kom och tog någon annans dödsjuks tid...

Trevliga tjejen i rec. skickade mig vidare in till kvinnokliniken och där blev det ett himla tjohej, var tydligen lite brått med att ta grav.test för att kunna utesluta utomhavande..... och med det innebär att det befruktade ägget inte tagit sig till livmodern utan fastnat i äggstocken.. å sitter den där för länge så kan äggstocken brista..

---------------här börjar jag verkligen måla upp en skräckscen.......

Men testet visade inget så då kunde vi lugna oss lite.
Fick en tid en timme senare för att få en ordentlig undersökning med UL och allt....

väl på undersökningen så hittade doktorn vart på magen det gjorde ont.. och med hjälp av UL så kunde han även se en cysta i vänstra äggstocken som brustit.. och att jag då hade fått vätska i buken...
(tji fick min gasiga bakismage...)
Iväg (gå som en krok) bort till labb för att lämna prover för att se vad för cysta och vad för vätska som var i min mage..

Och tydligen var det inget farligt då alla prover visade bra resultat...
Så jag fick åka hem! :)
men med värk i magen fortfarande, och det som värker är tydligen vätskan?! Ska tillbaka på koll på fredag fm.
Och är allt som det ska då, så ska vätskan ha minskat och lika så med "skalet" till cystan.. Kroppen skulle tydligen "bryta ned" resterna själv..

Svärmor kom upp till sjukan, och jag ska erkänna att jag fick bita mig i kinden för att inte börja lipa av lättnad när jag såg henne där ute..
Jag blir så galet klen när jag är på sjukhus..å när jag dessutom är där för att jag har ont någonstans så blev jag lite mera klen.. å sen när jag vart nervös och orolig för vad som hänt, skulle hända och vad konsekvenserna av vad som hänt skulle bli... Nä jag var rätt slut där..
Å då var det skönt att se ett bekant ansikte och någon som frågar liksom på "Mamma-vis" hur det är med lillagumman (och det var ju det som utlöste mitt- bit-i-kinden-beteende...) :)

Så nu förstår jag varför jag hade så sjukt ont i magen i natt...

kul kvällsläsning för er som tagit er tid för att läsa.. eller inte?! haha


ha en fortsatt trevligkväll!!
HEJ!

2 kommentarer:

Fia svart sa...

Men usch, det där lät ju jätteläskigt. Jävla vårdcentralen som aldrig tar något på allvar.

Hoppas du mår bättre nu!
kramar

Hanna sa...

Hej skrotan, men jösses så läskigt! har haft cystor ja med.. men jag har lyckats få nån meducin så dom har minskat snabbt!!KRama om P och se till att flytta till ön! Här är alla på VC helt underbara!!!! Pussen!!