torsdag 12 november 2009

tokigt förbannad.

Det här är ju inte sant.
Innan jag började plugga så var jag timvikarie och stämplade de dagar som jag var arbetslös. Men när jag kom in på min utbildning så kontaktade jag såklart akassan och sa att jag längre inte skulle ha någon ersättning eftersom jag då skulle få csn och inte vara tillgänglig till arbete..
Nu har ett år gått och jag har ju slutat pluggat, jag anmälde mig på arbetsförmedligen och undrade hur det fungerade med ersättningen, stämpligen. De berättade att de skickade in mina uppgifter och jag skulle skicka in ett intyg på att jag studerat. Sagt och gjort. Då väntade jag bara på att få hem ett beslut och äntligen få pengar.
ÄNTLIGEN skulle jag få pengar igen.

Idag trillade beslutet i genom brevinkastet i ett vitt kuvert, jag öppnade nyfiket för att se hur mycket jag skulle få?! Men istället fick jag se att jag inte uppfyllde kraven för att få ersättning????!!!!

Men hur fan då tänkte jag, hur fan funkar det här som då? Jag ringde upp och fick till svar att eftersom jag inte fyllt 25 så kan man man inte avräkna det här året som jag pluggat och då alltså räkna med de timmar, dagar, veckor, månader och år jag jobbat innan.. utan nu skulle jag behöva jobba på nytt, heltid under vad var det 6 månader sammanhängande..???!!!
Jag skulle behöva kontakta arbetsförmedlingen ingen för att börja i någon ungdomsgaranti grupp för att därigenom få någon ersättning. ..
Jag la på och började såklart att stor grina pga av all ilska, karlssons generna..suck..
Sedan ringde jag upp igen och bad dem förklara bättre..
och såhär är det, hade min utbildning vart prick ett år, och inte drygt ett år, så hade de kunnat räkna med det som jag hade arbetat innan.. Och hade jag vart över 25 så hade de också kunnat räkna med det som jag hade arbetat innan..
Men nu är ju jag inte 25.. så nu kommer jag inte att få några pengar... jag hoppas att jag kommer att få ersättning under den här tiden som jag vart arbetslös ändå, eftersom allt detta hade jag inte behövt gjort om jag hade fått rätt info ffrån första början...


jag blir så himla arg.

1 kommentar:

Elin sa...

Jag har utmanat dig! Kolla i min blogg! =)